Van architectuur tot informatica: het briljante idee van een bureau tussen de velden

Van architectuur tot informatica: het briljante idee van een bureau tussen de velden

Asymetrie, Beaumont

Te midden van de bossen en velden, aan het eind van een straatje in Beaumont, krijgt het toekomstige gezicht van steden vorm met behulp van verbluffende virtuele animaties en beelden. Hier ligt Asymetrie verscholen, met zijn twintigtal werknemers. Het atelier mag bogen op 18 jaar ervaring met het ontwerp van visuals voor architecturale en stedenbouwkundige projecten. Het geheim van zijn succes? Lef en technische snufjes, maar ook een goede internetverbinding!

Xavier Vanabelle, zaakvoerder van Asymetrie, is de zoon van een gepassioneerde informaticus. Hij ontdekte de computerwereld toen hij acht jaar was en werd stevig gebeten door de informaticamicrobe. Tien jaar later begon hij aan zijn studie architectuur. In de loop der jaren specialiseerde hij zich in de driedimensionale (3D) afbeelding van deze discipline.

graphistes-architectes-asymetrie
Computergrafici en architecten werken bij Asymetrie zij aan zij

Een moeilijke start

Nadat hij aan zijn stage begon in een architectenbureau besloot Xavier Vanabelle in oktober 2000 thuis zijn eigen bedrijfje op te starten. De eerste jaren was het zwoegen. Buiten enkele kennissen had hij niet echt contacten in deze wereld. “In 2007 kon ik dankzij een eerste samenwerking met de onderneming Thomas & Piron mijn werkvolume verhogen,” legt hij uit. Daarna ontwikkelt hij zijn bedrijf met andere grote architectenbureaus en promotoren. In 2011 verruimt hij de activiteiten van Asymetrie in het domein van de 3D-animaties voor architectuur en vastgoed.

Xavier Vanabelle investeert in talloze berekeningsmachines om te voldoen aan de voortdurend groeiende vraag. Het kantoor wordt ook veel te klein. “Iedere keer wordt er een ruimte van de gezinswoning opgeofferd om er werkplaatsen in te richten,”vertelt hij.

bureaux-asymetrie-ferme-Beaumont
De kantoren van Asymetrie zijn ondergebracht in een gerestaureerde negentiende-eeuwse hoeve tussen de velden en bossen van Beaumont

3 stappen naar een 3D-afbeelding

Het werk van Asymetrie bestaat uit 3 grote stappen. De eerste is gebaseerd op de plannen die van de klant of de studiebureaus komen. Op basis daarvan zet de vormgever de verschillende volumes van het project om in 3D, met alle geveldetails.

De tweede stap is in handen van de computergrafici, die deze 3D-modellen van textuur voorzien. “We brengen de diverse materialen aan, bieden verschillende perspectieven en berekenen het resultaat in hoge resolutie,” legt hij uit. In de laatste stap bewerken we het ruwe beeld in postproductie en voegen we er diverse elementen en filters aan toe om het tot leven te brengen.

Onder onze medewerkers hebben we dus twee verschillende profielen: enerzijds de architecten die gepassioneerd zijn door architecturale modellering en anderzijds de computergrafici die graag werken met materialen, verlichting enz.

Het is een werk dat gamers graag doen. Zij kunnen goed overweg met animaties, het monteren van filmpjes, 3D-inkleding enz.

En toch is personeel vinden niet altijd vanzelfsprekend. De juiste profielen zijn zeldzaam, vooral in deze streek, en ook omdat er geen specifieke opleiding bestaat.

details-3D-vie-visuel-asymetrie
Er worden talloze 3D-details toegevoegd om de visuals tot leven te brengen

Weldra veroveren deze communicatiemedia de hele metropool

Asymetrie heeft veel klanten, waaronder overheidsinstellingen, architectenbureaus en vastgoedpromotoren. Die komen uit België, maar ook uit de buurlanden. Zij vinden een visualisatie van uitstekende kwaliteit heel belangrijk om potentiële investeerders, omwonenden of de bevoegde overheden te overtuigen.

De realisaties van Asymetrie zijn dan ook goed gekend in de metropool. Je vindt ze gemakkelijk op internet, in grote projecten zoals het Soleo-gebouw van Igretec, het winkelcentrum Rive Gauche, de brandweerkazerne, de jeugdherberg, bioscoop Pathé enz. En dan zijn er ook nog de projecten van het Left Side Business Park en de watersportplaats, die nu worden ontworpen.

We hebben geen bekende naam, maar mensen geraken gewoon dankzij mond-tot-mondreclame bij ons.

Nu Asymetrie zo’n succes is en de vraag maar blijft stijgen, denkt Xavier na over verschillende manieren om nog verder te groeien. “Als we de kantoren moeten uitbreiden, kunnen we misschien een extra kantoor openen in het centrum van Charleroi. De eerste contacten zijn trouwens al gelegd.” De toekomst verandert ook met de komst van een nieuwe interactiviteitsdimensie in 3D-visualisatiemedia.

Een andere uitdaging voor de toekomst: vooral de Belgische vakkennis opwaarderen. “We zien oneerlijke buitenlandse concurrentie in ons domein. Je kunt online heel goedkope 3D-beelden bestellen en die heel snel ontvangen. Maar ideaal vind ik dat niet. De oosterse, Indische en Aziatische landen kennen onze materiaalcultuur of ons vastgoederfgoed niet goed genoeg.” Asymetrie levert daarentegen hoogwaardig werk met een snelle opvolging waar de klant alleen maar voordeel bij heeft.

Contact:
Asymetrie
Rue de Thirimont, 126
6511 Beaumont (Strée)
Belgique
+32 (0)71 31 43 00
+32 (0)71 32 43 00
Contact@asymetrie.be
www.asymetrie.be

©Foto’s/Alex Dossogne