In deze onderneming staat de werknemer centraal

In deze onderneming staat de werknemer centraal
In deze onderneming staat de werknemer centraal

Maatwerkbedrijf Entra, gevestigd in Heppignies, heeft vooral tot doel tewerkstelling op maat te ontwikkelen die voldoening geeft aan zijn (toekomstige) werknemers – van het wassen van linnengoed tot het ontwikkelen van printplaten.

Jobs op maat

Van Entra’s 1.000 werknemers heeft 70% een aandoening of beperking. Het bijzondere aan deze werknemers is dat zij erkend zijn door het AViQ (Agence pour une Vie de Qualité) en dat hun gezondheidstoestand de invoering van aangepaste arbeidsomstandigheden vereist. “Wij passen de werkplekken aan, rekening houdend met de gezondheid en de mogelijkheden van onze werknemers”, verduidelijkt Jean-Marc Dieu, de algemeen directeur van het bedrijf.

Om kwaliteitsbanen te behouden, past het bedrijf de opdrachten die het aan zijn werknemers toevertrouwt, voortdurend aan de evolutie van hun gezondheidstoestand aan. “Omdat die toestand achteruit kan gaan, waken we er met name over dat de aard en ergonomie van het werk aangepast blijven. We stemmen hun werk dus op hun gezondheidstoestand af”, zegt Jean-Marc Dieu. “Als een werknemer omwille van zijn of haar gezondheid een bepaald werk niet langer kan uitvoeren, proberen we hem of haar zoveel mogelijk ander werk te geven dat beter aansluit bij zijn of haar fysieke of zintuiglijke beperkingen.”

De verzoeken van de klanten worden opgedeeld in verschillende taken die aan verschillende werknemers worden toegewezen.

Entra heeft 6 bijkomende diensten ontwikkeld (waaronder een wasserij, insourcing, callcenter en renovatiewerken). De taken binnen deze diensten zijn gevarieerd, zowel naar aard als naar complexiteit. Van de eenvoudigste, zoals het verplaatsen van grondstoffen voor een tegelzetter, tot de meest complexe, zoals het assembleren van printplaten voor de lucht- en ruimtevaartindustrie.

Specifieke opdrachten binnen de diensten

Om de verschillende taken aan zijn medewerkers te kunnen aanpassen, steunt Entra op een optimale werkverdeling.

Elke werknemer voert een specifieke taak uit op grond van zijn of haar vaardigheden en kan zich op basis van de eigen ervaring verder ontwikkelen. “Ik kwam bij Entra als leerling-kabelmonteur”, zegt monitor Benoît Bayot. “Daarna heb ik in de werkplaats gewerkt. Geleidelijk kreeg ik meer verantwoordelijkheid. Tegenwoordig beheer ik de bestellingen van klanten in de werkplaats. Ik krijg veel positieve feedback van mijn leidinggevenden en mijn klanten.”

Voor Entra is de omkadering van de teams van het grootste belang. Elke verantwoordelijke ziet zorgvuldig toe op de taken en ondersteunt de werknemers bij de uitvoering van hun werk, met aandacht voor elk detail.

Discussion entre deux travailleurs
Alle werknemers, of ze nu door AViQ erkend zijn of niet, werken samen om zo goed mogelijk aan de eisen van de klant te voldoen.

Innovatie op basis van de marktbehoeften

Entra is een zeer flexibel bedrijf. Het kan zijn klanten gemakkelijk nieuwe opdrachten voorstellen naargelang van hun behoeften en snel reageren op zeer specifieke verzoeken.

Zo is Entra als reactie op de coronacrisis begonnen met de productie van beschermingsmaskers. Voor het coronacontactonderzoek kon het bedrijf dan weer rekenen op zijn callcenter dat al operationeel is voor andere klanten.

Door zijn verschillende diensten kan Entra, in overleg met zijn klanten, een gediversifieerd en complementair aanbod ontwikkelen. Voor ouderen levert Entra bijvoorbeeld zowel diensten aan lokale organisaties (wasserij) als particuliere diensten (een (her)inrichting van de woning om hun verlies van autonomie op te vangen).

Batiment de l atelier de travail adapte
De maatschappelijke zetel van Entra bevindt zich in Heppignies.

Een ander voorbeeld van hun complementariteit is terug te vinden in de telefoniesector: “Voor een en dezelfde klant voeren we erg uiteenlopende taken uit, gaande van assemblage tot verpakking en zelfs recyclage”, aldus nog Jean-Marc Dieu. “Op die manier ontstaan hechte langetermijnrelaties waarbij we onze inspanningen doorlopend afstemmen op de verwachtingen van onze klanten-partners”.

Een groeiend bedrijf

Entra telt vandaag niet minder dan 1.000 werknemers. Het bedrijf tekent al enkele jaren een constante groei op. “We hebben op jaarbasis telkens een vijftigtal werknemers aangeworven”, verklaart Jean-Marc Dieu. “Om het aantal jobs verder uit te breiden, lichten we de behoeften van onze klanten door om er optimaal aan tegemoet te komen. Voor onze leiding en onze diensten is dat een dagelijkse bekommernis.”

Het commerciële aspect neemt een belangrijke en noodzakelijke plaats in bij Entra, maar het bedrijf waakt ook over het welzijn van zijn werknemers. Het heeft recent nog een meerjarenplan voor gezondheidspreventie gelanceerd.

Employée du call center
De klanten weten het lokale en goed georganiseerde callcenter erg te waarderen.

Contactpersoon:
Entra Group Heppignies
Zone industrielle Est
Rue du Tilloi, 11
6220 Heppignies
+32 71 25 39 00
accueil@entra.be
https://www.entra.be